Begaafdheidsprofielschool

Lezing 'Waar zijn de meisjes?'

Waarom worden kenmerken van begaafdheid bij meisjes nog steeds minder snel herkend dan bij jongens? Wat maakt dat meisjes regelmatig minder deelnemen aan peergroeponderwijs? In deze lezing gaan we kijken waar meisjes tegenaan kunnen lopen, zowel op school als in vriendschappen. Zijn meisjes met kenmerken van begaafdheid echt zo anders dan jongens met kenmerken van begaafdheid? Hoe verloopt de ontwikkeling van kleuter tot en met de pubertijd? Is genderongelijkheid iets uit het verleden?

Welke rol kun jij spelen in het eerder en beter signaleren van cognitief talent bij meisjes? Wat hebben deze meisjes nodig om te kunnen floreren? Het doel van deze lezing is het vergroten van je kennis over meisjes met kenmerken van begaafdheid en hun omgeving zodat je ze eerder kunt herkennen en beter kunt begeleiden. Inzichten vanuit de wetenschap vertaald naar de praktijk!


Maaike Goddijn
Maaike Goddijn werkt als onderwijsadviseur en ECHA specialist begaafdheid bij Het ABC. Ze is docent aan de Radboud Universiteit bij de Radboud International Training on High Ability (RITHA) en heeft zich gespecialiseerd in verborgen talent bij meisjes en vrouwen. Hiernaast is ze coördinator van de Academische Werkplaats Hoogbegaafd Amsterdam- Diemen, LAB 020 en maakt ze deel uit van het programmateam van de Day a Week School.

 

Inschrijfformulier Lezing 6 juni 2024

Kwaliteitskring doorstroomprogramma

Velden met een * zijn verplicht

Hoogbegaafdheid

Het Noordik Lyceum is een begaafdheidsprofielschool (BPS). Leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid hebben soms wat extra’s nodig in de vorm van meer uitdaging of persoonlijke begeleiding. Dat kan op Het Noordik Lyceum. We bieden je onderwijs op maat. Lees hier meer over ons beleid.

Coördinator BPS: Bert Sierink (b.sierink@noordik.nl)

Doorstroomklas

De Doorstroomklas is een programma voor leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid uit groep 8 en de brugklas. Wat wil jíj leren? Dat staat centraal in deze klas. We noemen dat je persoonlijke leerdoelen.

In twee periodes van acht weken werk je aan die doelen en besteed je één ochtend per week aan specifieke activiteiten zoals smartgames, drama, samenwerkingsopdrachten en een bijzonder project uit de wereld van wetenschap of technologie.

In een verslag houd je bij hoever je bent in het bereiken van je persoonlijke leerdoelen.

BPS-klas 2/3

Je bent al een stapje verder met je leerdoelen en je hebt leren samenwerken, je bent nu klaar voor volgende stap. Autonomie!

Vanaf klas 2 krijg je meer zeggenschap over je activiteiten als BPS-leerling. Wil je individueel of met een groepje aan slag met een project? Wil je een N+ Uur dat past bij jouw ontwikkeling? Jij bepaalt dit in overleg met de BPS-coach. Je kunt kiezen voor BPS-klas 2|3 in de N+ Uren.

Versnellen

Het kan zijn dat je - ondanks het aanbod voor hoogbegaafde leerlingen - meer aankunt. Het versneld doorlopen van het onderwijsprogramma is dan mogelijk. Bekijk hier het versnelprotocol van Het Noordik Lyceum. 

Masterclasses bij de universiteit

We werken met de Universiteit Twente samen in het Pre-U programma. Leerlingen uit klas 1 tot en met 6 kunnen Masterclasses volgen op de UT. Als BPS-leerling word je hier speciaal voor uitgenodigd.